In Sliedrecht nemen de zorgen toe door het dreigende verdwijnen van de waterbus en de voorgenomen afsluiting van bruggen. Wethouder Ton Spek slaat alarm en waarschuwt voor de gevolgen van deze ontwikkelingen. Vooral scholieren en fietsers die regelmatig naar Dordrecht reizen, zouden hierdoor ernstig gedupeerd worden.
Eigenaar Damen overweegt om de stekker uit de waterbuslijn Dordrecht-Sliedrecht te trekken als er geen financiële steun van de provincie Zuid-Holland komt. Deze specifieke verbinding staat bekend als een van de minst rendabele routes, waar per reiziger aanzienlijke verliezen worden geleden.
De dreigende sluiting van bruggen, zoals de Papendrechtsebrug, voorspelt eveneens onheil. Rijkswaterstaat plant grootschalig onderhoud waardoor de brug gedurende maanden ontoegankelijk zal zijn. Dit zou betekenen dat alternatieve routes voor fietsers beperkt worden, vooral als de waterbus niet meer beschikbaar is.
Indien de waterbus verdwijnt, rest enkel de Merwedelingelijn als alternatief voor de Dordrecht-Sliedrecht route. Deze treinen bieden echter beperkte ruimte voor fietsen en vereisen bovendien fietsbijdragen tijdens spitsuren, in tegenstelling tot de waterbus waar fietsen gratis mee kunnen.
Het mogelijke verdwijnen van de waterbus laat ook de lokale politiek niet onberoerd. CDA-raadslid Vincent Prins benadrukt het belang van het behouden van de waterbus. Hij vergelijkt het scenario van een Sliedrecht zonder waterbus treffend met een centraal station zonder treinen.