Volgens ProRail is het plan om twaalf treinen per uur te laten rijden tussen Dordrecht en Leiden 'kansrijk'. Dit zou naar verwachting mogelijk zijn tussen 2030 en 2035, met een definitieve beslissing die in de loop van 2025 genomen moet worden.
Op dit moment rijden er nog vier sneltreinen en twee stoptreinen per uur tussen Dordrecht en Den Haag. ProRail, NS, het Rijk, provincie en gemeenten werken samen aan mogelijkheden om de Oude Lijn tussen Dordrecht en Leiden beter te benutten. Dit is noodzakelijk vanwege de groei in het aantal woningen en arbeidsplaatsen langs het spoor, wat de autodruk onhoudbaar maakt.
Hoewel oorspronkelijk werd gedacht aan twaalf stoptreinen per uur, blijkt dit financieel onhaalbaar vanwege de benodigde infrastructuur. Op de lange termijn blijft het idee om twaalf sprinters per uur te laten rijden een optie. Er zijn echter diverse aanpassingen nodig, waaronder extra sporen tussen Schiedam en Delft, verbreding van perrons in Dordrecht, en de bouw van een nieuw station en voetgangersbrug.
De stadsontwikkeling vraagt om efficiënter openbaar vervoer, maar de realisatie van twaalf treinen per uur vereist nog aanzienlijk werk. Ook de bouw van het station bij Amstelwijck, waar de gemeente Dordrecht lang op hoopte, zal voor 2040 niet plaatsvinden.