Havo-5 Leerlingen van Walburg College Duiken in Geschiedenis met Ouderen

28 jan , 10:00 Nieuws
image 6 66c472e20ec18

Havo-5 Leerlingen Duiken in Geschiedenis met Ouderen

In een uniek project kregen havo-5 leerlingen van het Walburg College de opdracht om in gesprek te gaan met ouderen over de periode 1948-2008. Op 8 en 21 januari vond dit ontmoetingsmoment plaats bij Diverz in Zwijndrecht. De gesprekken waren een mix van gezelligheid en waardevolle inzichten.

Voorbereiding en Verhalen

Voorafgaand aan de ontmoeting hadden de leerlingen zich goed voorbereid tijdens de geschiedenislessen. Met vragen in gedachten ging het gesprek van start. De diverse leeftijden van de ouderen, tussen 68 en 93 jaar, brachten uiteenlopende verhalen naar voren, van oorlog tot politiek en van religie tot cultuur.

Interessante Inzichten

Een opvallende vraag van een student onthulde een generatiekloof: hoe stemden ouderen vroeger en hoe kijken jongeren er nu naar? De gesprekken toonden de contrasten tussen het verleden en heden, waardoor de jongeren waardevolle lessen meekregen.

Waardering en Toekomstplannen

Zowel Diverz als de geschiedenisdocenten van het Walburg College kijken trots terug op de geslaagde dagen. Het project heeft zelfs geleid tot plannen voor verdere discussies in de klas over de toekomstvisie van jongeren. De betrokken ouderen waren enthousiast en deelden interessante verhalen die niet in boeken te vinden zijn. Het sociale aspect van het project werd door de leerlingen gewaardeerd als een verrijkende en boeiende leerervaring.

Generaties Samenbrengen

De samenwerking tussen het Walburg College en Diverz illustreert het belang van het verbinden van generaties. Het project toont aan dat leren niet alleen uit boeken komt, maar vooral uit betekenisvolle interacties. Het initiatief om jong en oud samen te brengen is inspirerend en toont de waarde van gedeelde ervaringen voor toekomstige projecten.